Story

Rulmenți uriași

Liebherr-Components Biberach GmbH a produs unul dintre cei mai rulmenti din lume, pentru un utilaj cunoscut și sub numele de cârtiță, o mașină folosită pentru excavarea tunelurilor cu secțiune circulară. Instalația de forat la secțiune plină, denumită curent mașină de forat la secțiune plină TBM (Tunneling Boring Mashine) este un echipament complex care realizează excavarea mecanizată prin foraj orizontal, cu ajutorul unei foreze dotată cu cuțite de dislocare a rocii, care este rotită şi propulsată electrohidraulic.

 

Având în vedere creșterea necesității acestor rulmenți Liebherr încearcă să satisfacă aceste necesități în creștere prin fabricarea rulmenților uriași.

 

La ce se folosesc acești rulmenți uriași?

Capul tăietor al excavatorului de tuneluri este fixat prin intermediul unui rulment de mari dimensiuni pe modulul de sprijin și stabilizare, care stă pe o talpă cilindrică demontabilă. Modulul de sprijin suportă axial şi transversal solicitările provenite din capul tăietor, transmite capului tăietor împingerile cilindrilor de propulsie care asigură avansul instalației, constituie reazemul împingătorilor laterali şi de tavan, constituie suportul motoarelor electrice de antrenare a capului tăietor şi constituie suportul benzii transportoare care preia materialul excavat transferându-l în spate.

 

Rulmentul a fost fabricat pentru Shanghai Tunnel Engineering (STEC), un furnizor chinez de mașini de tuneluri (TBM) și este cel mai mare rulment cu role fabricat vreodată pentru astfel de mașini, de către Libherr, având diametrul de aproape 8 metri și greutatea de 44 de tone. Ca să ne putem închipui mai bine acest uriaș, această mașină a fost fabricată pentru forarea unui tunel care are, aproximativ, înălțimea unei clădiri cu șase etaje.

 

Și povestea nu se oprește aici! Pe lângă rulmentul uriaș, Liebherr produce și rulmentul de ridicare pentru acestă mașină uriașă. La fel, acest rulment are un diametru de 7,3 metri și o greutate de 5,7 tone, poate nu pare la fel de mare în comparație cu cel uriaș, dar are totuși și acești rulmenți sunt mari și au o funcție importantă în construcția de tuneluri. Și acestea se află în spatele capului de tăiere și asigură plasarea elementelor prefabricate din beton în jurul peretelui tunelului. Aceste elemente din beton au, în primul rând, sarcina de a securiza tunelul, apoi aceste elemente susțin TBM-ul, atunci când avansează.

 

Nici transportarea unor astfel de rulmenți nu este o sarcină ușoară, dar rulmenții vor trebui să ajungă în orașul Foshan, din sudul Chinei, unde vor contribui la forarea unui tunel cu o înălțime înălțime de 15,5 metri și o lungime de opt kilometri, asigurând circulația autovehiculelor pe 3 benzi de circulație pe sens, pe două drumuri suprapuse. În tot mai multe orașe din China și nu numai, infrastructura cere astfel de soluții pentru a asigura buna desfășurarea a circulației. Astfel, cererea pentru construcția de metrouri sau tuneluri rutiere este în creștere la nivel mondial, ceea ce crește și nevoia de fabricare a acestor rulmenți uriași Pentru Liebherr, producția acestor rulmenți pentru TBM-uri este direcția corectă pentru ascensiune!

Dar știați că și în uzina Schaffler din Brașov s-a fabrica, în anul 2018, un astfel de rulment uriaș de 10,5 tone cu un diametru de 3.295 mm?! Rulmentul a fost fabricat la comandă pentru un client din China, și a fost integrat într-un utilaj special, cu ajutorul căruia se va realiza tunelul unei noi linii de metrou din orașul Qingdao, China.

 

Related Articles

Back to top button